De L-I-M burger voor jonge wereldburgers
In het kader van de “Week van de Smaak” (1 tot 10 november), dat dit jaar in het thema “Half-Half” draagt, ontwikkelde CIAGO Foodlab een “hybride burger”. CIAGO Foodlab is een initiatief van Provincie Limburg en ondersteunt zowel startup ondernemers als bestaande voedingsbedrijven op vlak van R&D en productontwikkeling.
Het belang van de juiste naam
“Half-Half”, zoals ook het Vlaams Instituut Gezond Leven aanhaalt, heeft als bedoeling een kleurrijker, gevarieerder én lekkerder bord te serveren. Meer plantaardig, voor jezelf en voor de planeet, betekent niet dat vlees helemaal wordt geschrapt maar gewoon dat een deel van de dierlijke ingrediënten worden vervangen door plantaardige. “We hebben deze burger gemaakt van rundvlees aangevuld met champignons, aubergine en ui”, aldus Steve Bonnyns, als food designer aangesloten bij CIAGO Foodlab. “Maar een ‘hybride burger’ is een naam wat niet smaakt, met het woord “hybride” leggen we vooral de link naar technische termen”, voegt de ervaren productontwikkelaar er meteen aan toe.
“En zo kwamen we op de L-I-M burger”, vult gedeputeerde Inge Moors aan. Als gedeputeerde van de Provincie Limburg is ze uiteraard fier op de naam. De keuze van de naam is een dubbele verklaring: “Enerzijds “Limburgs” omdat deze nieuwe burger gebruik maakt van 100% kwalitatief én lokaal rundsvlees, verwerkt bij Hoeveslagerij Mattes uit Alken. Anderzijds staat L-I-M voor “Less is More”. Want: MINDER vlees = MEER kleur, smaak en groenten en MINDER CO2-uitstoot = MEER positieve impact voor de planeet.”
Limburgse samenwerking
Wouter Martens, zaakvoerder van Hoeveslagerij Mattes: “Als producent van lokaal vlees, was ik zelf zoekende naar een hybride hamburger. Dit was de reden waarom de samenwerking met CIAGO Foodlab meteen voor de hand lag. Het team ondersteunde ons naast de productontwikkeling ook bij de opstart van de productie van dit nieuwe product. Ook bracht het team mij in contact met PXL Catering waardoor ik voor de L-I-M burger meteen een eerste belangrijke afnemer had.”
“We zetten met plezier vanuit PXL Hogeschool onze schouders onder dit project”, zegt Rudy Rampelberg, hoofd van PXL Catering. “Toen CIAGO Foodlab mij het idee voorlegde was ik meteen enthousiast en na het testen van het product sprong ik onmiddellijk mee op de kar. Ook de keuze voor de benaming ‘L-I-M burger’ vond ik een voltreffer. Vanuit PXL benadrukken we hiermee onze commitment voor duurzame en korte, lokale ketens. Op die manier willen we onze studenten bewust maken dat een voedseltransitie niet alleen een noodzakelijke keuze is, maar ook heel smaakvol kan zijn.”
Trots merkt Gedeputeerde Moors op: “Dit initiatief is een mooi voorbeeld van hoe de Provincie met het Centrum voor innovatief agrarisch ondernemen (CIAGO) de waardeketen door samenwerking in de Limburgse voedselketen helpt stimuleren en versterken.”
Lokale kwaliteit
De bereiding maakt gebruik van hoogwaardige ingrediënten, waaronder de “patty” van Hoeveslagerij Mattes, Limburgse peccorino, verse waterkersdressing en knapperige grondwitloof. Zo biedt de L-I-M burger een unieke culinaire ervaring die niet alleen de smaakpapillen prikkelt, maar ook de gezond evenwicht zoekt. De hamburger benadrukt het belang van seizoensgebonden en lokale ingrediënten, geheel in lijn om duurzame voedseltransities te stimuleren.
Hogeschool PXL zet de L-I-M burger van 4 tot 8 november op de kaart. De hogeschool won onlangs nog de Gault&Millau-award voor smakelijkste cateringgerecht.
Dankzij de goede samenwerking tussen de verschillende partners mogen we vandaag deze realisatie fier voorstellen. Als bevoegd gedeputeerde ben ik dan ook uiteraard tevreden en dankbaar voor hun inzet.
De voorbije jaren werden er onder impuls van CIAGO op het vlak van food & foodtech mooie stappen vooruit gezet op het vlak van business development, netwerking en innovatie & ontwikkeling.
There are no comments