Beleid

De betonstop als symbool van onze eigen troeven: groei en groen moeten in Limburg sàmen gaan.
Onze typische dorpen en steden zijn op mensenmaat. Ze bepalen het DNA van Limburg. Dit evenwicht bewaken is een constante opdracht.
De Limburger staat centraal in de keuzes die gemaakt moeten worden, dus vragen we hen expliciet: “Welk Limburg wil jij?
Met de aankoop van het Fruitspoor zien we kansen voor een internationale topbelevingsroute voor Haspengouw. Dit geeft zuurstof aan onze dorpen, erfgoed, toerisme en economie in Limburg.
Bra Chique in Kortessem, Het Werm Huis in Hoeselt, het Rode Kruis Huis in Borgloon, … Neerpelt zijn maar enkele van de vele voorbeelden van de dorpsinfrastructuur. Zo investeert de provincie Limburg samen met Europa in een leefbaar en vitaal platteland.
Met ‘Dorp aan Zet’ brengen we de inwoners van de Limburgse dorpen terug samen om zelf aan de slag te gaan in hun dorp.
Door te investeren in pcfruit – ons eigen internationaal gerenommeerd onderzoekscentrum voor fruitteelt - kunnen onze fruittelers als eerste de vruchten plukken van innovatief onderzoek. Goed voor onze fruittelers, goed voor de Limburger én onze positie op de wereldmarkt.
Met PIBO-campus en PVL bieden we de akkerbouwer en veeteler regionaal verankerde praktijkcentra. Ze vormen een belangrijk aanspreekpunt en houvast voor de telers.
De provincie is een volwaardige regisseur van het streekbeleid: daarom engageren we ons sterk in LIRES, waarin provincie, gemeenten en sociale partners hun krachten bundelen in een nieuw, ambitieus ontwikkelingsplan.
Limburg ligt dan wel niet in het centrum van Vlaanderen, maar wel in het hart van Europa. Over de grenzen kijken en deelnemen aan Europese investeringsprogramma’s geeft ons een slagkracht die omwille van onze ligging uniek is in Vlaanderen.
Werk in eigen streek verzekeren we door Limburgse bedrijven uitbreidingen op maat te maken, onder meer aan Scania en Greenyard. Zo behouden we wat er vandaag is en garanderen we de economische toekomst van Limburg.
De provincie zette in op de uitbreiding van bedrijventerreinen Tongeren-Oost Opglabbeek, Bilzen, zo maken we letterlijk ruimte om te ondernemen.
Toerisme is een belangrijke werkgever in Limburg. Door Snow Valley in Peer en Hengelhoef ruimtelijk uitbreidingsmogelijkheden te, geven we de noodzakelijke zuurstof aan deze bedrijven.
We ontwikkelden de energiekaart als een innovatief beleidsinstrument. Hiermee krijgen zowel de provincie als alle Limburgse gemeenten een duidelijk beeld van het energieaanbod en de energiemogelijkheden.
Met de eerste landbouwincubator op Agropolis bouwen we aan een broedkamer voor innovatieve ideeën die bijdragen aan een duurzame land- en tuinbouw.
De Limburger valt steeds vaker voor de smaak van de lokale landbouwproducten. www.limburgsmaaktnaarmeer.be brengt de producenten en hun verhaal in beeld en wijst de weg naar de Limburgse verkooppunten.

Fotocredits: Robin Reynders, Els Verbakel en Luc Daelemans